Dikuasakan oleh Blogger.

Jumaat, 7 Januari 2011

Aku Yang Gila Perfume...



OBSES ~ itulah yang boleh aku katakan tentang aku dengan perfume atau istilah minyak wangi... tapi sekarang ni tak boleh nak kata minyak wangi sebab kandungan alkohol lebih banyak dari minyak dia... hahaha... Aku ni meman gila perfume sangat-sangat. Tak taulah.. kalau masuk SOGO tu... kat booth minyak wangi... memang rambang mata dibuatnya. Kalau boleh nak beli kesemuanya... Tapi malangnua... hargai dia.. mak ai... boleh buat beli handset baru.. cane tu...

Oklah post kali ni aku nak berkongsi di antara perfume2 yang aku ada dan guna pakai. Tapi ini di antaranyalah... tak semua nak show off... tak larat kau nak punggah semua... hehehe.. yang aku show off ni adalah perfume di antara yang aku suka pakai dan suka bau dia... hehehehe...

Burberry, Amani, D&G, Escada, 212... memang kegemaran aku.. bau dia semuanya segar dan fresh.. ada jugak yang bau kayu kayan yang cukup best.. dalam gambar tu.. aku paling suka yang 212 VIP tu. Memang bau dia elegen sangat. Kalau kita pakai dah macam kita VIP. EDP... dan long lasting sehingga 12 jam... pakai pukul 12 tgh hari.. 12 tgh malam baru hilang.. kalau sembur kat pakaian, memang akan melekat walaupun kita dah cuci dengan sabun... Aqua di Gio tu pun fresh sgt... best aku suka pakai..

Ini lagi perfume kegemaran aku. Ada yang murah... ada yang mahal dan pelbagai jenama.. Aku ni tak kira jenama dan harga. Janji sedap pada hidung aku.. aku dah kira ok dah.. Macam perfume Avon: Little Black Dress, Adidas tu... murah je... tak sampai RM100 pun... tapi memandangkan bau dia best dan long lasting.. aku kaut je.. tak di nafikan yang berjenama dan murah pun tetap long lasting... Adidas tu perfume perempuan... aku ni tak kiralah perfume perempuan atau lelaki.. aku sembur je janji sedap di badan aku.. tapi sejujurnya aku lebih suka perfume perempuan.. sebab bau dia lembut.. aku tak suka bau keras berada di tubuh aku. Kalaiu perfume lelaki tu, yang betul2 bau lembut je aku beli.. mana yang keras memang aku tak akan pakai... hehehe... paling best kat gambar tu adalah CK, Adidas dan Avon tu... long lasting dan sangat harum... hehehhe... Dan yang paling gempak mestilah 212 SEXY tu... best bau dia.. EDP dan long lasting... dah harga RM200++ mestilah long lastiong kan??? EDP pulak tu hehehehe...

Burberry Brid... bau dia agak keras dan kuat sebab dia bersumberkan kayu kaya. Biasanya perfume yang dihasilkan baunya dari kayu kayan ni agak kuat bau dia dan long lasting... Itu ajelah koleksi perfume yang aku dapat show off. Kalaulah aku rajin memang aku nak show off semua yang ada... Issey Miyake... Clinique, DKNY... dan beberapa lagi... sebab perfuem2 ala dah nazak tu yang tak nak show off tu... hehehe..

Sebelum nak tamatkan post ni... aku nak kongsi sikit tips nak mengenali perfume ori dan tak ori...

Here are 10 tips for the fragrance lover, to make sure you can make the most out of your perfume.
1. About testing perfumes: Spray the fragrance onto the tester paper and place it 1 foot away from yourself, and then fan it gently.
2. About testing perfumes: Spray the fragrance up into the air above you, and when the mist falls, inhale deeply and feel the first feeling this fragrance gives you.
3. About testing perfumes: Spray the fragrance on your wrists, and see how when in contact with your pulse and body warmth, the perfume changes. See how long-lasting and stable the fragrance is.
4. About testing perfumes: Spray the fragrance onto a handkerchief to test how it would smell like on fabric.
5. Don't apply perfume behind your ears, as it will be easy for it to mix with the secretions of your skin and form a strange smell.
6. Don't apply perfume between your breasts, as this will make it easy to form bumps and pimples.
7. Don't apply perfume in your arm pits, because when this perfume without the effect of deodorants and anti-perspirants, it will also form a strange smell when in contact with perspiration.
8. During daytime, apply perfume on your wrists, joints on your legs and above your tummy.
9. At night, apply perfume on the back of your neck.
(The above two tips are to avoid the reaction between UV rays and perfume forming allergies or damaging the skin.)
10. Don't spray fragrances onto light-coloured clothing, as this will yellow the fabric.

Biasakan memakai perfume anda selepas mandi.Pakai setelah badan agak kering. Jangan terus memakainya setelah habis mandi. Tunggu sejenak agar kulit anda memproduksi minyak alami tubuh.

1. Untuk memastikan wangian dari minyak wangi anda berkembang secara baik, oleskan perfume atau minyak wangi paling sedikit 1 jam sebelum anda pergi untuk memberi waktu kepada minyak wangi untuk mesra dengan minyak pada kulit anda.

2. Anda mulai gunakan perfume ke titik-titik tertentu bahagian nadi. cthnya pergelangan tangan.

3. Kenakan minyak wangi secara berlapis. Iaitu anda harus menggunakan sabun, krim dengan wangi yang sama dengan minyak wangi anda.Dengan mengenakan wangian secara bersama membuat keharumannya tahan lebih lama.

4. Kunci dari wangian adalah jika anda menggunakan pelembab (krim) wangi dan perfume. Sebaiknya oleskan perfume terlebih dulu, kemudian krim. Krim ini akan mengunci bau perfume tersebut.

5. Anda juga jangan memakai perfume semasa mengenakan perhiasan ataupun dekat perhiasan. Kerana perfume akan merosakkan perhiasan tersebut .



Mantap